Domů » Blog » Expedice 2011 část I.

Expedice 2011 část I.

Kudy (z nudy) ve Francii 2011...

Ahoj. Rád bych vás provedl Paříží, zámky na Loiře, La Rochelle, l’Île de Ré, Fort Boyard, La Tranche sur Mer a dalšími místy perly evropy... Francie. Najdete zde plán cesty včetně doporučení, případně upozornění, na co si dát ve Francii (a Německu) pozor. Začínáte číst příběh dvou dobrodruhů, kteří prozkoumali krásy střední a západní Francie a samozřejmě můžete shlédnout také fotografie, které jsou pro nás cennou kořistí (nejen) při dobývání zámků a hradů na Loiře ;)

Příprava na Francii 2011

Měsíc před cestou jsme začali plánovat cestu. Někteří lidé pánují dovolenou půl roku, my jsme akční, takže naše plánování zabere cca 3 dny včetně balení ;) . Na cestu doporučuji navigaci, protože klasická cesta s mapou v rukách spolujezdce by aspoň pro nás nebyla. Já jsem zvolil Garmina. Do PC jsem nainstaloval MapSource (s hloupým mapovým podkladem neznajícím jednosměrky), kde jsem celou cestu zhruba naplánoval. Základní otázka zněla, jaký zámek a hrad tedy navštívit? Předem upozorňuji, že jsme netrvali na návštěvě interiérů hradů a zámku, takže jsme dali přednost krásám exteriérů, přilehlých zahrad, nábřeží a okolí. Jelikož zámků na Loiře je dobrá šedesátka a my jsme na jejich projetí měli cca 5 dní, museli jsme tento počet zredukovat minimálně na polovinu. S odstupem času nutno podotknout, že to byl docela odvážný nápad naplánovat na 30 hradů a zajímavých míst, ale pěkně od začátku…
Výběr hradů a zámků byl celkem jednoduchý. Podle mapky stažené z Internetu jsem na Googlu všechny zámky a hrady znovu v obrázkách prohlédl a vybral ty nejzajímavější. Snažil jsem se veškeré POI (points of interest) - body hradů a zámku stáhnout do navigace z Internetu, ale ne všechny, které jsem našel, měli GPS souřadnice. Takže ve spojení s Google Earth jsem si veškeré body do navigace zadal a našel sám. Naštěstí je ve Francii dobré značení památek, takže při příjezdu k cíli už jen stačí sledovat cedule s nápisem Château, ještě lépe parking-château.

Naši cestu jsme absolvovali autem škoda Octavia 2.0 TDI. Před tak dlouhou cestou doporučuji nechat prověřit auto, a pokud máte žravější obludu (psa nevyjímaje ;), přibalte si také náhradní motorový olej dle třídy motoru. Na cestu si samozřejmě zařiďte připojištění včetně dnů na cestách, jinak by vám zdravotní pojišťovna v případě úrazu hradila částku pouze do výše nákladů v ČR. Naftu nebo benzín berte výhradně na kreditku, kde se účtuje středním kursem banky, eura si šetřete, budete je potřebovat, až vás místní rybáři budou lovit z vody na udici ;) Výhoda vlastního vozidla je samostatnost a volnost pohybu. Za nevýhodu vozu považuji možný problém při poruše a samotné pořizovací náklady a provozní náklady auta. Zkuste se dohadovat v Německu nebo ve Francii při poruše auta. Proto doporučuji (mimo jiné) oprášit anglickou/německou/francouzskou slovní zásobu. Do začátku doporučuji slovíčka jako motor, olej, křáp, autobusová zastávka, v druhé fázi lano, vápno, lopata a nezapomeňte se naučit jediné slovíčko… Exil (to kdyby vám někde nabídli práci v kuchyni za minimální francouzskou mzdu (určitě se to vyplatí) ;) A teď vážně. Slovník se vždy hodí, dá se nahrát do PDA nebo si ho můžete pořídit v tištěné podobě. V klasické komunikaci ale na něj stejně nebude čas. I když už nějak umíte francouzsky a něco rozumíte, občas se vyplatí zahrát přihlouplé Čechy (neměl by to být až tak veliký problém ;), hlavně když se vyskytujete v zákazu zastavení nebo vám u Eiffelovky vnucují cetky místní černoši ;) Bacha na ně, umí výborně anglicky a pozdrav aspoň ve 150 jazycích světa ;) Na anglické popisky na dopravních značkách rychle zapomeňte. Francie je hrdá perla Evropy. Do začátku vám však stačí rozlišit slovíčka Péage, Payement, Interdit a Privé ;) Co si sbalit s sebou, nechávám na vašem zvážení. Za zmínku stojí pinzeta na klíšťata, Olynth (kapky do nosu pokud se chystáte stanovat a v noci nastydnete), otvírák na konzervy, baterka… Také se hodí struhadlo na brambory, pokud by vás napadlo vaření české klasiky pro francouzské domorodce ;) Vřele doporučuji i zvlhčené kapesníčky, které svým univerzálním použitím převyšují rámec tohoto článku ;) Mnoho doporučení najdete v diskuzi na mé oblíbené leč příliš málo aktualizované stránce zde. Odtud jsme čerpali při expedici do Francie 2009 i 2011.

Doprava

Cesta byla naplánována z Olomouce přes Hradec Králové do Prahy, kde přes nově otevřený pražský okruh putujeme směrem na Plzeň, v Rozvadově překročíme hranici s Německem. Poté pokračujeme po dálnici napříč celým Německem až do Paříže, odtud na Zámky na Loiře s konečnou v La Tranche sur Mer (region: La Vendée). Je to přímořské sezónní městečko, které má mimo sezónu 300 obyvatel. V období sezóny zde naleznete desetinásobek doporučené místní kapacity ubytovacích jednotek :) V okolí se pohybuje také Paklíč ze soutěžního pořadu Pevnost Boyard (údajně bydlí nedaleko). My staří tuto soutěž ještě pamatujeme, nyní se ve Francii znovu natáčejí nové díly (možno shlédnout na stránkách televize France 2). Pokračujeme do La Rochelle a navštívíme ostrov l’Île de Ré. Podrobnosti cesty budou připsány u jednotlivých destinací. Celkem jsme plánovali ujet 4000 km, realita však zastavila budík tachometru na 4650km ;) Maximální rychlost podle GPS navigace byla dosažena na německé dálnici a to 196km/h, ale to je naprosto irelevantní údaj ;)

V Německu není moc co řešit. Výhodu mají lidé s tempomatem. Dálniční sít je v Německu bezplatná a dálnice perfektní. Dejte si pozor na různá lokální rychlostní omezení. Němec se po dálnici prohání jako Messersmith po obloze před 60 lety, takže je důležité být ostražitý a sledovat zpětná zrcátka. Německá nafta je drahá, ale kvalitní. Prostě těch pár miliónu oktanů na jeden mililitr nafty je opravdu znát na dojezdu, tahu a kultivovanosti vozu ;) Benzín je na pumpách standardně značen zeleně, nafta žluto – černě s popiskem Diesel a ve Francii Gasole.

Ve Francii doporučuji při jízdě autem nastudovat francouzskou vyhlášku. Opravdu. Francouzi jsou ve značení opravdu bordeláři a jednotná pravidla jim nic neříkají. Jednou se setkáte s tím, že máte hlavní ulici značenou pouze jednou při vjezdu do města, jindy na křižovatce mají všechny směry stopku a řídíte se pravidlem pravé ruky, jindy nemáte křižovatku značenou vůbec a platí pravidlo pravé ruky, jindy je nesmyslně křižovatka značená a vy z hlavní komunikace dáváte přednost nějaké vedlejší prdelce. Občas jsem to musel zašlápnout nebo doufat, že jsem skutečně na hlavní. Doporučuji sledovat i značení v ostatních směrech. Většinou platí, že když nemáte značku „dej přednost v jízdě“ nebo „stopku“, jste na hlavní komunikaci, ale nemusí to být vždy pravidlem. Zde miluji naši přeznačkovanou vlast ;) Kruhové objezdy jsou ohraný evergreen. Seznámíte se s mikro kruhovými objezdy i s objezdy se 6 exity, zdvojené rondely apod. Francouz při předjíždění blinkr nepoužije, za to při vjezdu na kruhový objezd vám vyhodí blinkr doleva a při vyjíždění (možná) doprava. Inu jaká ves takový pes ;) Ve francouzských městech je často omezení rychlosti na 30 km/h. To že skutečně rychleji nepojedete, vám znepříjemní ostrůvky, retardéry, klikatice komunikací, obrubníky a podobné vychytávky západní civilizace ;) Také by vás nemělo překvapit ukončení města na ceduli po levé straně a podobné srandičky, kdy mají značky různé velikosti, barvy v orámování a podobné perličky. Předem ale musím upozornit, že jsme zvolili cestu mimo mýtné brány, tudíž jsme projížděli venkovem, rychlostní komunikací, okresními cestami i cestou po lesních stezkách (šikovná navigace) :) Na komunikacích je řada míst, kde se dá odpočinout. Máte nárok na tzv. bezpečnostní přestávku, která může být max. 4 hodiny, ale když to přešvihnete, nic se neděje. Vybírejte a hledejte si odpočívadla, která nejsou podélně s hlavní komunikací. V noci se u cesty spí docela blbě, pokud vás auta oslňují a ruší hlukem. Hodí se nějaká stínítka na přední a boční okna vozu. V našem případě výborně posloužila karimatka ;) Bohužel těch oddělených parkovišť je o poznání méně. Dále si dávejte pozor na zatáčky. Jsou místa, kde zatáčky nejsou značeny a jsou v klesání pod ostrým úhlem. Cestovaní po vedlejší komunikaci má své kouzlo, poznáte opravdovou Francii. Nevýhoda je při zpáteční cestě, kdy už chcete být naloženi doma ve vaně s mořskou atlantickou solí a ne a ne se dobelhat k německým hranicím ;) Cesta ze západního pobřeží Francie (La Tranche sur Mer) může zabrat klidně i 26 hodin.

Doprava v Paříži se nedá popsat. Zapomeňte na autoškolu v Praze, kde to má ještě alespoň nějaké pravidla a logiku. V Paříži je mnoho úzkých uliček, motorkářů, zajímavých značení, sjednocování pruhů apod. Mnohdy se setkáte s tím, že se 4 dopravní pruhy sjednotí do jednoho cancouru a pak záleží pouze na vaší drzosti, odvaze a pojistce ;) Pokud se dostanete na kruhový objezd u vítězného oblouku (L’Arc de Triomphe), jste v háji. V takovém případě si připravte již dříve naučená slovíčka: vápno, lano, lopata :) V Paříži jsme nenašli mnoho aut, která by neměla naražený nárazník, promáčklé dveře, rozbité světlo, přilepené zrcátka apod. Setkali jsme se i se situací, kdy se na nejfrekventovanější křižovatce na zeměkouli (vůbec nepřeháním:) zastaví ženská v autě a jde se zeptat motorkáře na další směr v pokračování do její destinace. Mnohdy uvidíte motorkáře jedoucího na chodníku, jelikož doprava před ním se zastavila a on přece nebude vykuřovat v dopravní zácpě ;) Dejte pozor na motorky rozvážející pizzu. Tyhle standardně jezdí pouze po chodníku ;) Netřeba zmiňovat neohroženost taxikářů.

Lidé

Francouzi - mimo Paříž - jsou velice příjemní lidé (mezi Pařížany najdete i výjimky). Jsou velice vstřícní. Vždy ocení snahu komunikace ve francouzštině, i když by se jednalo jen o pár základních slovíček na pozdrav. Ve Francii jsem neviděl moc kuřáků, vlastně žádného, tudíž nebudete zakopávat o všemožné zahozené vajgly a nebudete mít polepené boty od žvýkaček (respektive kuřáků je dost, ale je zde výkonná úklidová služba). Příjemná změna. V Paříži si užijete hodně černochů, arabů a jiných cizinců, směska národů, kterou nejlépe poznáte při tlačence v metru:) Místní tradice rozepisovat nebudu, ty jsou obecně známy, ať už jde o ty arabské komunity nebo o ty francouzské provincie ;) . Francouzi nás stále znají jako Československo a jsme pro ně renesanční návštěvou, takže se divte se zavřenou pusou ;) Prahu znají dobře, i když tam nikdy nebyli a pokud si s nimi budete připíjet v češtině (na zdraví), zkomolí to na ruské „na zdrávě“, takže bacha, ať nestvoříte monstrum ;) Jinak obecně Francouzi jsou velice milí a příjemní lidé, pokud zrovna nekempujete na jejich pozemku bez jejich vědomí a souhlasu. Obecně platí, že každý kamínek někomu patří, takže pozor na přešlapy ;)

Jídlo

Co musíte určitě okusit, je francouzský Cidre. Stáčí se ve dvou provedeních a to ve 2% alkoholu (Doux) a silnější 4,5% (Brut). Čokolády kupujeme minimálně 70 -85 %, mléčné si nechte na Zoru v ČR. Opravdové čokolády jsou ve Francii cenově velice výhodné a po expedici 2009 se nám tentokrát podařilo ukořistit i opravdové francouzské kousky (většina čokolád je totiž většinou do Francie pašována z Belgie ;) . Dále stojí za zmínku místní plísňové a kozí sýry. Zde však hrozí nebezpečí přemlsání, takže český Hermelín si u nás už nikdy nekoupíte ;) Chutné jsou paštiky, croissanty a palačinky (na ty dejte pozor, sladké (crêpes) jsou dobré, ale slané (galettes) jsou… jiné). Místní lidé jsou závislí na francouzských bagetách, na kterých se dá chvíli přežít, ale do Česka tuto tradici prosím nepřebírejte. První den se drolí a druhý den s ní můžete umlátit velrybu. Sebelépe zabalená bageta vám zaručeně ztvrdne :) Dobrodruzi mohou okusit i místní mořské plody a podobnou místní havěť. My jsme tu odvahu neměli :) Ve Francii najdete obchodní řetězce Lidl, Účko, Carrefour. Zapomeňte na český Lídl s béčkovým německým zbožím. Ceny jsou příznivé, takže řízky a chleby můžete nechat doma (případně vzít pouze na začátek cesty). Některé věci ve Francii nepořídíte vůbec, jiné jsou naopak výsadou Francie a dají se pořídit za výbornou cenu, ať se už jedná o čokolády nebo francouzské sýry či Cidre nebo víno. O víně bylo napsáno všude hodně, takže tady pouze to, že ve Francii je tolerována míra 0,5 promile alkoholu při řízení. Některé potraviny jako třeba brambory, nejsou všechny jako známé české brambory. Obsahují mnoho vody a škrobu takže s nimi bramboráky lze udělat jen velmi těžko. Takových perliček je ve Francii spousta, ale obávat se nemusíte, z ničeho se neotrávíte ;) Co Ti Francie vytýkám, vzhledem k tomu, že máš tolik zemědělských polí??? Neprodáváš nikde klasické jemné ovesné vločky :( (nebo je schováváš ;).

Města, městečka, vesnice, krajina

Jedním slovem nádhera. Všechna města jsou krásně upravená, udržována, čistá, plná květin, historie, krásných kostelů, staveb a rezidencí. Krajina je lemována zemědělskými lány a o tom to je. O tom je Francie. V Paříži je trochu bordel, ale za to Francouz nemůže ;) Rozhodně zde naleznete mnohem méně pomalovaných baráků a vlaků s bannery autogramů místní spodiny, než u nás v Praze a obecně v Česku. Stejně tak minimum reklamy na autech, byli jsme tedy s naším dopravním prostředkem trochu exoti.

Kempy

Ve Francii je hustá síť kempů a ubytování. V Paříži doporučuji ubytování v síti hotelů Formule F1, které jsou sice trošičku od centra, ale pořád s výbornou dostupností na metro. Můžete také kempovat v boloňském lesíku, ale za tu úsporu 10€ na noc oproti Formuli to opravdu nestojí (krádeže, komfort). V některých pařížských Formulích se dá většinou bezplatně zaparkovat ať už na přilehlých komunikacích nebo přímo v hotelu. Za dva roky kempování v severní, střední a západní Francii jsme prošli řadou kempů od nula hvězdiček při „černém“ kempování u Lídlu (případně na parkovišti karavanů) až po čtyř-hvězdičkové mezinárodní kempy ;) V kempech se zpravidla domluvíte francouzsky i anglicky. Dokonce i na farma-kempech s vámi 70tiletá zemědělská babička ráda poklábosí anglicky :) . Většinou ty nejzapadlejší kempy po cestě, neznačené v navigaci, jsou ty nejpříjemnější. Řada z nich se označují jako farma kempy. Přes obavy při vjezdu a první nejistotě, zdali je toto skutečně opravdové místo pro kempování, později už nechcete odejít. Jsou zde opravdu velice příjemní lidé, kteří vás ochotně zdraví a přejí dobrou chuť k jídlu. Většinou jsou majitelé starší lidé, kteří u kempů mají své domy. Rádi s vámi promluví a doporučí vám řadu zajímavých míst. Sociální zařízení menších kempů je řádně udržované a cítíte se tady tak trochu jako u vás doma ;) . Tyto kempy mívají dvě hvězdičky. Cenově vychází kolem 10€ na dvě osoby, stan a auto. Je to nejlevnější kempování, které lze ve Francii pořídit. Druhou sortou jsou kempy řekněme mezinárodní, známější, v lukrativnějších destinacích. Je zde většinou směska více národů a počet kempařů je o dost vyšší. Některé jsou vybaveny bazény, posilovnou, stolním tenisem, pračkou, sušičkou apod. Zde je cena vyšší cca okolo 15€ za dvě osoby, stan a auto. Zde si pohlídejte věci. V jednom z podobných kempů mi pravděpodobně Holanďan utekl s mými plavkami ;) Každý kemp je takový malý office de tourisme (turistické centrum), kde získáte spoustu prospektů o turistických atrakcích v daném kraji. Kempy plánovat nemusíte, všude ve Francii jsou značeny na přilehlých cedulích a většinou (pokud nejste zrovna u moře) se pro vás nějaké to volné místečko najde, pokud zrovna nepřijedete se dvěma závodními autobusy ;) Snažte se zakempovat do 17 - 18 hodiny, jinak by se vám mohlo stát, že už nezastihnete pověřenou osobu na recepci. My jsme takto v Chinonu museli zaplatit až na druhý den ráno, přijeli jsme do kempu po 21. hodině (ovšem to jsme měli štěstí, protože to byl jediný kemp, kde bylo vyloženě napsáno, že lze zakempovat i mimo otevírací hodiny a přijít se „prásknout“ až další den). Ale jak jsem psal výše, my jsme dobrodruzi a tohle byl extremní případ ;) . Obecně jsou kempy ve Francii na vysoké úrovni.

*Poznámka

K navštíveným památkám a k zajímavostem na cestě zastávám pouze osobní, subjektivní názor a pocity z daných míst. Nejsem historik ani knihomol, nedokážu docenit s odstupem času několika stovek let dané historické místo. Cestu do Paříže popisuji detailněji, později se na Loiře pohybujeme místními spletenci a takto to pokračuje až k mořským řasám do La Tranche sur Mer a zpět ;) V interiérech zámků je přísně zakázáno používat blesk. Obsluhu zde neuvidíte, zato obsluha hlídá vás. V mnohých zámcích je instalována široká paleta různých typů kamer a reproduktorů upozorňující a kárající neposlušné návštěvníky. Zámky jsou ohodnoceny podle přístupu a parkování. Přístupem se rozumí viditelnost na zámek bez nutnosti zaplacení vstupného s přístupem do vnějších prostor zámku. Zámky na Loiře jsou všechny zpoplatňovány. Existují studentské slevy a volné vstupy pro studenty studující jazyk hostitelské země. Pokud rádi fotografujete, určitě vás nabudí krásné, profláklé fotografie zámků a hradů kolujících na Internetu. Mnoho záběrů hradů a zámků je pořízeno leteckými záběry, což vypadá impozantně, ale nezapomínejte na to, že vy jako mravenec budete fotit tam zespodu ;) Někdy je to malé zklamání a nenaplněné očekávání. Zámky na Loiře jsou od sebe vzdáleny pár kilometrů. Jsou rozesety na malém prostoru střední a západní Francie.

Z Hané napříč Evropou

Houston nám odpočítal poslední vteřiny před plánovaným startem a první zážeh čtyřválcového agregátu započal v Olomouci dne 17. 6. 2011 v 10:00 a. m. středoevropského času ;) Po zkušenostech z Expedice 2009 jsme čas odjezdu stanovili záměrně na dopolední hodinu. I když byl pátek, byla doprava klidná a plynulá. Stávkující odbory se vyřádili o den dříve (ve čtvrtek), takže plán odjezdu byl dodržen ;) Pokud byste rádi vyrazili večer, namísto osobáků budete na dálnicích potkávat burcující tiráky a umaštěné dělníky řidiče ;) Cestu jsme absolvovali po E442 kolem Hradce Králové, poté po D11 na pražský okruh a pokračování bylo směrem na Plzeň k Rozvadovu po D5. Můžete se také projet po D1, ale opatrně na zuby, ať si je od propadlých panelů nevymlátíte ;) V pátek odpoledne se formují první kolony aut, převážně jsou tvořeny na výjezdech z Prahy, takže se nemusíte bát, že první noc strávíte na pumpě v Plzni ;) Na prvním svačinovém odpočívadle nás probudil hukot sirény hasičského vozu. Kousek od nás zasahoval tým profesionálních hasičů s chemikálii unikající zpoza jednoho z kamiónů ;) Na hranici s Německem jsme zasalutovali německé orlici a jali se překonat maximální rekord dálnice A6 ;) Po A6 jsme pokračovali napříč celým Německem. U této dálnice stojí za zmínku Technik Museum Sinsheim und Speyer a letadla z jednoho z muzeí jdou dokonce z dálnice slušně vidět. V Německu (mimo ničeho jiného) se projedete kolem jaderných elektráren (užívejte si jejich chladících bloků, dokud je kancléřka Merklová nedá odstřelit kladivem) a shlédnete slušnou úrodou větrných elektráren. Cestou jsme dále pokračovali do francouzské A320 a poté po 910 na rychlostní N4 vedoucí až do Paříže. Cestou jsme projeli zajímavými městy Pont-À-Mousson, Rambucourt a Commerçy. Cesta mimo placenou dálnici A4 je sice časově náročnější, zato však ušetříte dobrých cca 30€ a ucítíte první spálené croissanty hned za hranicí s Německem ;) První noc jsme absolvovali na odpočívadle v autě na hranicích těchto mocností (to jsme si mysleli a až nad ránem jsme zjistili, že do Francie nám zbývá ještě pár desítek km).

Paříž do jedné do rána

Paříž zmíním velice okrajově a shrnu do jednoho poznatku. Paříž je nejkrásnější, když ji vidíte poprvé. Jelikož jsme ji velice detailně prozkoumali při Expedici 2009, bylo to jen takové zpestření, při kterém jsme během dvou dnů konečně!!! zdolali Eiffelovku výjezdem až do třetího patra.

Dále hanácká delegace navštívila Letecké a Astronomické Muzeum Le Bourget. Vstup do tohoto muzea je zdarma, ale vřele doporučuji koupit cenově dostupný ticket do interiérů letadel, kde se budete procházet v chloubě Air France ze 60. a 70. let a to v Concordech, dále navštívíte Boing 747 a stranou nezůstanou ani balóny, vzducholodě, helikoptéry, modely letadel, letadlových lodí a podobných létajících smyslů ;) Samozřejmě nesmí chybět Mirage ve všech možných provedeních a perlou je Mig 21 s českou vlajkou. Muzeum je rozsáhlé, takže nezapomeňte na jeho návštěvu ;) Pokud cestujete s dětmi, můžete je nechat zab(av)it na leteckých trenažérech, pro dospělé hračičky s přímou dráhou letu přímo do zemského jádra ;) Pavilón věnovaný kosmonautice vám dozajista vyrazí dech a je to interesantní záležitost stejně tak pro vědce jako pro nezaujaté (psi) laiky ;) Můžete zde zkoumat modely Sputnika, Lunochoda, Ariane, Apolla a mnoho a mnoho dalších zajímavostí dlouho a dlouho tomu po zavírací době za sklem hangárů ze světa dobývání kosmu v době studené války ;)

Zámky na Loiře

Château de la Bussière - Předzvěst těžkého dobívání...

Viditelnost zámku: špatná, parkování v těsné blízkosti zámku zdarma

Po opuštění chaosu v Paříži jsme míjeli první metu naší cesty. Náš první (ne)hrad, (ne)zámek byl Château de la Bussière. Tento hrad jsme nenavštívili z důvodu polední přestávky. Navíc jsme vystřízlivěli z prvotního nadšení vzhledem k ceně vstupného, utíkajícího času a (ne)možnosti si zámek vyfotit na otevřené pláni. Mnoho zámků a hradů na Loiře je obehnáno zdí, stromy a mříží. Francouzi si za své památky nechávají slušně zaplatit a drží je jako rukojmí před sluncem ;) Vstupné do jednotlivých hradů a zámků vychází od 4€ do 15€ podle druhu vstupného, zahrad v přítomnosti zámků, interiérů a tak dále a tak dále… Takže… navštívit všechny? Vzhledem k omezenému rozpočtu…. impossible, impossible, impossible. Na řadu přišel tedy plán „bé“, projet původní trasu, odfotit zámky, u kterých to bude možné a navštívit opravdu jen ty nejkrásnější skvosty Francie voňavé po levandulích. Myslím si, že jsme vybrali dobře a po prvním nezdaru už to bylo pouze lepší a lepší…

Canal de Briare

Canal de Briare je nejstarším kanálem Francie. Vede přes Rogny do Montargis, které bylo díky svým vodním cestám často přirovnáváno k Benátkám. Kanál obeplouvá dlouhosáhla historie od jeho postavení, zničení až po jeho znovu obnovení. Tuto památku vám vřele doporučuji. Byla to pro nás první procházka po mostě nad Loirou… navíc po vodním mostě pro lodě. Krajina je zde opravdu nádherná a živá. V okolí Loiry u Briare hnízdí spousta vzácných ptáků a při nočních procházkách určitě ve tmě nebudete sami ;)

Zde jsme poprvé zakempovali v příjemném kempu Camping Le Martinet a okolí si prošli ve dne i v noci. Čelovku s sebou ;)
Kemp je velice pěkně zařízený, jednotlivé prostory jsou odděleny živým plotem. I když je v blízkosti řeka Loira, neotravoval nás žádný vodní létající hmyz. Punc ryzího zážitku kazí ranní drsné probuzení sekaček a traktorů upravující kemp-plácky. Tohle byla daň za předsezónní kempování.

Château de Gien – (no)Smoking gentlemana s prodřenými rukávy ;)

Viditelnost a dostupnost: jedním slovem výborná, volný pohyb až k zámku, krásné panoramatické pohledy, volné parkování v okolí

Zde vám doporučuji zaparkovat na nábřeží a přes historický most se po schodech těsnými uličkami protáhnout až do těsné blízkosti zámku. Co se týká historie daných měst a pevností, ty jsou mimo rámec tohoto průvodce a pokud vás historie opravdu zajímá, informací je všude spousty. Bohužel další naše zjištění bylo to, že francouzské zámky nyní prochází rekonstrukcí, takže z mnohých čouhá zrezivělá lešení, která (tak trochu a někde více) kazí celkový dojem a atmosféru zámků. V blízkosti zámku najdete také office de tourisme, kde jsme (bohužel) potkali Čechy ;) Naštěstí jsme se schovali za 4 tunovou polici s transparenty zajímavostí daného regionu a němě doufali, že si nás nevšimnou;) Jelikož tyhle byly ve francouzštině, byly jsme v bezpečí :) Pokud budete mít více času, prozkoumejte zdejší bludiště uliček pod zámkem.

Château de Sully sur Loire – Sully na hrad!

Viditelnost a dostupnost: jedním slovem vynikající, volný pohyb u zámku, parkování zdarma přímo před zámkem

Tento zámek zaujme hlavně svou mohutností a vizáží hradu a je dobře viditelný už z dálky. Proto zde budu používat přívlastky: hradební sklepení, hradební klenby, hradební věže... odborníci, historici snad odpustí ;) Vede k němu novodobý most a jeho hrdost v dálce naplnil očekávání při jeho návštěvě. Parkovat se dá v jeho těsné blízkosti a svádí k procházce přes řadu mostů. Tento hrad je obehnán vodním příkopem. Zajímavostí budiž ptačí hnízdo v útrobách hradu ;) O historii hradu by se dalo opět napsat dlouhé trachtáty, my se však odebereme na další zastávku po Zámcích na Loiře…

Pont de Châteauneuf sur Loire

Zajímavý most, který je tvořen převážně z oceli. Opět o jeho historii vám více prozradí wikipedie ;) Nábřeží kolem tohoto mostu je velice hezké, takže rozhodně stojí alespoň za projížďku. Na nábřežní lavičce si můžete dát vínového panáka ;)

Cathédrale Sainte Croix Orléans – Dvojče žije v Paříži...

Viditelnost a dostupnost: výborná s volným vstupem do interiéru Notre Dame, placené parkování je v těsném okolí.

Orléans je veliké, historické město. Proto se připravte na první komplikace v dopravě. U tohoto Notre Dame je problém s parkováním. Zde použijte nejlépe podzemní parkoviště přímo v jeho blízkosti (respektive přímo pod ním-podzemní). Pokud stihnete vše potřebné prohlédnout do 30 minut, máte parkování zdarma. Zde jsem poprvé viděl zajímavé řešení s tramvajovou zastávkou. Pokud tramvaj přijede na ostrůvek, závora pro auta přemostí cestu pro chodce a na semaforu blikne červená. Po odjezdu tramvaje a opuštění ostrůvku chodci je opět cesta průchozí. Zajímavá stavební i dopravní hříčka. Tento Notre Dame je velice honosný a jako ostatní „Notredamy“ velmi podobný svému dvojčeti v Paříži.

Po zhlédnutí tohoto historického artefaktu jsme se vypravili dále na cestu, kde jsme zanedlouho zakempovali v kempu Camping de Saint Ay. Tento kemp je zajímavý možností pronájmu velikých stanů tzv. jurt. Nachází se v těsné blízkosti Loiry. Místní havět zde každý večer podniká noční sací mejdany a preferují návštěvníky s krevní skupinou AB pozitivní ;) V zhledem k ceně 13€ a servisu, který tento kemp nabízí, mu dáváme velmi nízké ohodnoceni. Stanové prostory zde nebyly nijak odděleny a budete na jedné lodi s ostatními usedlíky. Díky osudu počasí jsme zde také náležitě zmokli. Štěstí, že nás nevyhnali, když jsme se vydali okupovat místní „koupelnu“, abychom se alespoň trochu usušili. Tento kemp pro příště určitě vynecháme, snad kdybychom uvažovali o pronájmu jurt, šlo by o něm přemýšlet.

Meung sur Loire – Hoblování plastových nárazníků...

Viditelnost a dostupnost: špatná, zónové parkování

Meung sur Loire byl úkol nadlidský, nadpozemský, na(d)boženský, nesplnitelný a smrtelný ;) Zde jsme v těsných uličkách z odřenými zpětnými zrcátky úspěšně kličkovali do doby, kdy nás procouval místní, senilní francouzský dědek. Proti důchodcům nemám nic osobního, ale zastávám názor povinného odevzdání řidičského průkazu po dovršení 60 let. (Ne)smysly starých lidí jsou opravdu žalostné a i když budete troubit kvantovým urychlovačem akustických částic, neuslyší vás a nabourají. A to je tak všechno, co bych k tomuto místu podotkl ;) Je zde velice složité parkování vzhledem k všudypřítomným modrým zónám. Podařilo se nám ukořistit dvě fotografie, které vzhledem ke své kvalitě nejsou publikovatelné ;) Nicméně zkušenost to byla zajímavá a věřím, že na pěší procházku to může být velice zajímavé a kouzelné místo hlavně při večerních toulkách. Auto zaparkujte a schovejte před vjezdem do města v kukuřičném poli. Zde si dejte pozor na termín sklizně úrody ;)

Loiret Beaugency Pont

Most v Beaugency je pravou náplastí před vykrvácením starých tváří z Meungu ;) Je to klasická architektura výstavby mostů své doby. Mosty přes Loiru jsou velice podobné, leč díky svým přilehlým břehům, které spojují, jsou každým svým coulem jedinečné ;)

Château de Chambord – Diamant mezi drahokamy!

Viditelnost a dostupnost: vynikající, placené parkování v dosahu hradu, parkovací lístky jsou denní

Návštěva tohoto zámku je naprostá povinnost. Je to opravdu nejkrásnější zámek na Loiře. Obrovským zážitkem musí být i sezónní, večerní nasvícení hradu. Pro tuto show byla naproti zámku vybudována stálá tribuna. Zámek nelze popsat, musí se vidět. My jsme bohužel na zámek přijeli po celostátním dnu hudby, který se pořádal večer, takže večerní návštěvu tohoto hradu si necháváme do nesplněných snů a dalších plánů ;)

Château de Blois - Zámek mezi duchy...

Viditelnost a dostupnost: nezjištěno, pouze jsme projížděli

Tento zámek jsem pravděpodobně v mikrospánku projel, aniž bych si ho všiml ;) Máme ho zařezaný na pažbě mezi dobytými a domlácenými zámky, ale v mých představách neutkvěla žádná vzpomínka na hradby, věže, kameny… ba ani kamínek by se v mé mysli na rentgenu neprosvítil ;) Popis tohoto zámku nechávám otevřen v časoprostoru a vynasnažím se ho doplnit ihned po hospitalizaci v Jedličkově ústavu ;) Bylo pozdě a vidina, že najdeme kemp byla silnější.

Château de Chaumont – Dozlatova rozpálený...

Viditelnost a dostupnost: výborná, volné parkování na nábřeží s výhledem na hrad

V okolí tohoto zámku jsme nalezli nejlepší kemp při naší expedici Francií 2011. Je to právě ten typ domácích kempů, o které se starají manželé ve vyhaslém věku ;) Fakturu vám zde vypíší ručně na zašlý čtverečkovaný list papyrusu pamatující Ludvíka i Hitlera ;) Zde luštím razítko ve kterém stojí: Camping des Cèdres **. Doporučujeme!

Po zakempování jsme se rozhodli ulovit ještě jeden château. Při západu slunce jsme vyrazili na tento zámek. Tento se nachází v těsné blízkosti řeky Loiry a společně s nábřežní výstavbou a výsadbou tvoří jedinečné panorama. Nábřeží se zámkem krásně vyniklo při západu slunce, kdy jej ohnivé slunce pozlatilo. Romantické duše – seřiďte si hodinky a při západu slunce vezměte svou francouzskou polovičku na procházku ;)

Château de Fougères Sur Bièvre – Hrad na hrad...

Viditelnost a dostupnost: výborná, volné parkování v těsné blízkosti hradu

Tento zámek se spíše podobá hradu. Hrady a zříceniny jsou mi milejší, tudíž jsem byl tímto zámkem mile překvapen. Pořídili jsme pár fotek, jelikož i zde bylo potřeba zaplatit vstupné do vnitřních prostor hradu a pokračovali na cestě Tour de France.

Cheverny – Neprozkoumaná kráska...

Viditelnost a dostupnost: žádná, placený vstup, volné parkování v těsné blízkosti hradu

Château de Cheverny je proslulý svými zahradami. V kempu jsme však byli nabádání k návštěvě zahrad ve Villandry. Jelikož zde bylo opravdu vysoké vstupné a zahrady jsme chtěli navštívit prioritně ve Villandry, vynechali jsme tento zámek. Jinak se Cheverny řadí mezi ty významnější zámky na Loiře.

Le château du Moulin

Viditelnost a dostupnost: žádná, placený vstup, parkování nezjištěno

Tento zámek jsme zastihli v polední přestávce, takže o něm vůbec nic nevíme. Příjezdová cesta byla přemostěna závorou a pod pohrůžkou střelby při vstupu na privátní území, jsme se k němu na poslední pouti životem (k jeho smůle) nevydali… ;)

Château de Valençay - Uvězněné Cheverny...

Viditelnost a dostupnost: pouze přes mříže, jinak nutné vstupné, volné parkování v těsné blízkosti hradu

Valençay se velmi podobá Cheverny a to je tak asi všechno, co říct ;) Dá se slušně odfotit přes zámecké mříže a ty paradoxně dotváří zajímavou atmosféru zámku.

Château de Loches - Hradební stráž...

Viditelnost a dostupnost: výborná, parkování poblíž hradu

Tento hrad jsme celý obešli. Ze dvou možných směrů pro vstup do hradu jsme při zaparkování auta zvolili ten špatný, a tudíž jsme měli čest absolvovat 5km hradební st(r)áž ;) Hradby jsou velice hezké a zdají se být nedobytné. Loches se tyčí nad městem, ve kterém najdete mnoho přilehlých uliček v podobné architektuře.

Čas pokročil a my namísto honu na další hrad absolvovali hon na volný kemp. Podařilo se nám velice pozdě zakempovat v Camping les Coteaux du Lac. Jedná se o čtyř-hvězdičkový kemp, takže zde naleznete opravdu všemožné vyblbnutí včetně bazénu. Kemp je v blízkosti jezera, takže i zde vás bude kousat havět na tři krevní doby ;) Kemp je výborně zařízen a může se pyšnit purpurovou hvězdou zcela zaslouženě. Za komfort si také připlatíte. Stan, auto a dvě osoby nás vyšli (mimo sezónu) na 15€.

Château de Montpoupon – Nenápadný šampión...

Viditelnost a dostupnost: vynikající, volné parkování v těsné blízkosti hradu

Na tento zámek jsem se velice těšil. Je k němu velice dobrý přístup, vždyť kolem něj vede příjezdová cesta ;) Stráň před zámkem dotváří velice hezké panorama a dá se odtud pořídit mnoho pěkných památečních fotek. O vstupu na toto území vás informuje nějaká irelevantní francouzská cedule. Až později jsme zjistili, že to byla výstražné varování před výskytem zmijí ;)

Château de Chenonceau – Nenaplněná očekávání...

Viditelnost a dostupnost: pouze po uhrazení vstupného, parkování v blízkosti hradu

Tento zámek vypadá na fotkách rozházených všude po světě jedním slovem… ne a ne a nepřekonatelně ;) Stál u zrodu myšlenky bezpodmínečného dobytí a kapitulace zdejší šlechty na úkor hanáckých (za)darmožroutů ;) K samotnému zámku se musíte prokousat alejí stoletých stromů a poté spatříte ... zámek obehnaný vodním příkopem, zahradou a lešením. Bohužel i v tomto případě byl zámek rekonstruován, tudíž jsme dech vyrážející cenné momentky nevystihly. V ceně vstupného je zahrnuta také vnitřní prohlídka zámku, kde zaujmou hlavně obrazy s motivem stejnojmenného zámku a krásné květiny uvnitř zařízených pokojů z doby pyšné Francie. Ve skutečnosti je zámek mnohem menší.

Château D'Amboise – Ve dne, při západu slunce i večer...

Viditelnost a dostupnost: výborná, volné parkování na nábřeží s výhledem na hrad

Tento zámek je v těsné blízkosti řeky Loiry, kde z nábřeží utváří krásné panoramatické momentky. V těsné blízkosti řeky se nalézá také kamenný most, který utváří jedinečnou atmosféru. Tento zámek jsme zažili ve třech různých ročních obdobích nazývajících se den, večer a podvečer ;) Na nábřeží se nalézá socha Odysea, jehož odhalený úd prý údajně při pohlazení přináší štěstí ;) Zde jsme také zakempovali a vydali se na noční procházku za účelem focení zátiší zámku a mostu z protilehlého nábřeží. Své nádobíčko jsem pečlivě ukotvil na stativ, abych po pár vteřinách zjistil, že most právě zhasnul. S úderem půlnoci totiž zdejší šetřílci velmi pěkné a vkusně nasvícený most „odřízli“. Že by i Francie zametla s jadernou energetikou? ;) Alespoň že zámek nadobro nevypnuli a my jsme tak mohli pořídit i zajímavé penzum popůlnočních fotek.

Amboise byl další naší kempovou zastavárnou ;) Pro tento účel spaní jsme zvolili kemp. Nalézá se na nábřeží podélně s řekou Loirou, kde po pár krocích naleznete krásný výhled přímo na zámek. Kemp byl slušný a i mimo sezónu slušně narvaný.

Château de Villandry – Madame Pompidou...

Viditelnost a dostupnost: pouze po uhrazení vstupného, parkování v blízkosti hradu

Villandry nám byla doporučena díky překrásným zahradám. V místní flóře naleznete také flóru zeleniny, nespočetná jezírka a prameny, labutě, skleníky, lesy, vysázené stromy v pravidelných obrazech podobných starodávným příběhů vetkaných do egyptských gobelínů (dobře, trochu přeháním ;) Určitě popadněte dech a sledujte na vyhlídku ukazující celkové panorama zahrad ;) Villandry je vznešená madame, které je čest políbit ruku (pro burany alespoň potřást klepetem ;) ). Na skleníku jsme vám zanechali vzkaz. Poselství pro vás i pro nové mimozemské civilizace (araby) ;) Villandry se pro nás stala srdeční záležitostí, nutno však podotknout, že nám přálo počasí!

Langeais, le pont sur la Loire...

Při hodnocení této památky budeme struční a přísní! Langeais je nejkrásnější most na Loiře ;)

Château de Langeais – Vrána k vráně...

Viditelnost a dostupnost: dobrá, volné parkování na nábřeží s výhledem na hrad

Tento hrad je zajímavý vzhledem ke svému okolí, do kterého dílek po dílku impozantně zapadá. Je zde mnoho zajímavých městských uliček. Jeho atmosféru utváří všudypřítomní ptáci vylétávající a vracející se do útrob hradu. Při pouliční, půlnoční procházce to může být to pravé nervy drásající psycho s trvalými následky posttraumatického šoku ;) Zdejší engineer (mimo jiné) navrhnul také padající most. Snad ve středověku nedostal šibenici za chybějící vodní příkop ;)

Château D'Azay-le-Rideau – Zrcadlo pověz, kdo je na světě nejkrásnější...

Viditelnost a dostupnost: nízká, volné parkování v blízkosti hradu

Tento zámek má jedinou přístupovou cestičku. Nachází se v městské části a tato cesta je nejkrásnější architektonickou hříčkou tvořenou alejí nízkých domů. Samotný zámek se prsí ve svém odrazu na vodní hladině obepínající stavebními kameny z dob Ludvíka a Vaculíka ;) Za své vstupné dále objevíte interiér hradu s dobovým kulečníkem, ložnicemi či jídelnou. Na volném prostranství v blízkosti hradu si můžete vystřelit z futuristicky (pro středověk) vyhlížejícího děla ;) Tuto pobídku ke střelbě neberte vážně, nicméně dělo ve tvaru gramofonu zde skutečně naleznete.

Château D'Ussé - The Lord of the Rings...

Viditelnost a dostupnost: dobrá, volné parkování v blízkosti hradu

Tento zámek jsme již (ne)stíhali po zavírající době, nicméně jsme se domluvili s místní francouzskou sukní k nakouknutí a pořízení alespoň pár expedičních fotografií ;) Co vás více než zámek ohromí je přilehlá katedrála ve stylu The Lord of the Rings v těsné blízkosti Château. Pro toto ti paní D'Ussé dáváme plný počet bodů ;)

Château Chinon – V podvečer, večer i ráno...

Viditelnost a dostupnost: výborná, problém s parkováním na nábřeží

Ve 21 hodin místního času jsme dobyli Chinon. Tomuto starodávnému městu vévodí zámek ve stylu hradu Chinon. Zajímavou atrakcí může být moderní výtah spojující hrad a centrum města. Nejkrásnější výhled je z nábřeží Loiry. I zde nalezneme starodávný most. K naší smůle se na nábřeží zastavila těžkotonážní technika zpevňující nábřeží řeky králů. Tímto bylo panorama Chinonu narušeno, ale i přes to se bylo na co koukat ;)

Kemp v Chinonu je kopií stanového městečka v Amboise, pokud jde o jeho umístění a situování vzhledem k zámku. Je velice slušně zařízený a i zde slušně narvaný.

Château de Montsoreau – Skoč mi na záda...

Viditelnost a dostupnost: vynikající, volné parkování

Tento zámek jsme pouze profrčeli. Bohužel jsme byli v těsné blízkosti hradu namísto druhého nábřeží Loiry, odkud by byl mnohem lépe vidět. Zajímavostí je interesantní příjezdová cesta městem s bohatou architektonickou výzdobou. V blízkosti hradu se nalézá malinký přístav se zákazem vstupu ;)

Château de Saumur – Sumcůr...

Château de Saumur je impozantní stavba připomínající svou hrubou základní stavbou bratislavský hrad. Jelikož se jedná o Saumur a ne o obyčejnou slovenskou „blavu“, budete více než jen překvapeni. Nejkrásnější pohled je z nábřeží Loiry. I zde nalezneme historický most a dokonce i prsící se českou vlajku na nábřeží Loiry. U břehu jsme objevili 4 tunového sumce. O jeho přítomnosti již vědělo celé město a fotky ulovené velryby budou kolovat ještě roky po jejím rozkladu ;)

Château de Brissac – Francouzský hřebec...

Viditelnost a dostupnost: dobrá, volné parkování

Tento zámek jsme také postihli návštěvou v době, kdy se v jeho útrobách nalézalo pouze minimum lidí a obepínalo ho (jak už je zvykem) lešení. Jedná se o zajímavý středověký (o)počin. U vstupu do areálu hradu vás zaujmou zajímavě situované stromy. V interiéru hradu je nejzajímavější středověká kuchyně a stáje nejznámějších, francouzských, závodních šampiónů. Místní atrakce vás zavede i do útrob dlouhého kanálu. V těchto morem sužovaných končinách se nezalekněte charakteristického smradu spálené mrtvoly ;) Ten vychází s připálených křidýlek nachytaných mucholapek ;)

Château d'Angers – Drsný silák...

Viditelnost a dostupnost: výborná, volné parkování v blízkosti hradu

Château d(')anger(s) svou vizáží připomíná spíše nebezpečnou pevnost než rozkvetlý bujarý zámek princezny Francovky ;) Své hradby prsí až k anglickému pobřeží a dává za pravdu dějinám o věčném a nekonečném dobývání tohoto místa. Je to evergreen tohoto léta, ale i zde jsme zastihli hrad v mohutné rekonstrukci. Na hradě je možné navštívit hradební vyhlídku, na které se vám Angers pokloní k nohám až na francouzskou vlajku, týčící se vysoko nad hradbami. Zahrady jsou zde velice skromné, za to jsou zde k nahlédnutí místní vykopávky a sál s pletenými gobelíny. V tomto sálu se budete cítit jako v egyptské pyramidě.

Château de Serrant – Uvězněný elegán...

Viditelnost a dostupnost: špatná, parkování nezjištěno (pozdní příjezd)

Tento zámek byl ten poslední, který jsme (ne)navštívili. Při západu slunce přes širokou mříž byl tento elegán uloven a spoután do poslední myšlenky v tečce kapitoly právě teď dopsané.

Zámky na Loiře tu jsou stále pouze jako bestseller.

Pokračování článku naleznete zde.

Galerie k článku Expedice 2011 část I.

Château de Chambord | fotografie
Château de Chambord
La Tour Eiffel | fotografie
La Tour Eiffel
Château de Gien | fotografie
Château de Gien
Cathédrale Sainte Croix Orléans | fotografie
Cathédrale Sainte Croix Orléans
Cathédrale Sainte Croix Orléans | fotografie
Cathédrale Sainte Croix Orléans
Château de Chambord | fotografie
Château de Chambord
Château de Chambord | fotografie
Château de Chambord
Château de Chambord | fotografie
Château de Chambord
Château de Chambord | fotografie
Château de Chambord
Château de Chambord | fotografie
Château de Chambord
Canal de Briare | fotografie
Canal de Briare
Canal de Briare | fotografie
Canal de Briare
Canal de Briare | fotografie
Canal de Briare
Canal de Briare | fotografie
Canal de Briare
Canal de Briare | fotografie
Canal de Briare
Île de Ré | fotografie
Île de Ré
Île de Ré | fotografie
Île de Ré
Résidence de l´Océan | fotografie
Résidence de l´Océan
Île de Ré | fotografie
Île de Ré
Île de Ré | fotografie
Île de Ré
Île de Ré | fotografie
Île de Ré
Île de Ré | fotografie
Île de Ré
Château de Valençay | fotografie
Château de Valençay
Château de Valençay | fotografie
Château de Valençay
Château de Fougères Sur Bièvre | fotografie
Château de Fougères Sur Bièvre
Fort Boyard | fotografie
Fort Boyard
Château Gien | fotografie
Château Gien
Château de Loches | fotografie
Château de Loches
Château de Loches | fotografie
Château de Loches
Lucienne | fotografie
Lucienne
Château de Montpoupon | fotografie
Château de Montpoupon
Château de Villandry | fotografie
Château de Villandry
Strom | fotografie
Strom
Château de Chambord | fotografie
Château de Chambord
Château de Amboise | fotografie
Château de Amboise
Château de Angers | fotografie
Château de Angers
Château Chinon | fotografie
Château Chinon
Château de Loches | fotografie
Château de Loches
Château de Sully sur Loire | fotografie
Château de Sully sur Loire
Cathédrale Sainte Croix Orléans | fotografie
Cathédrale Sainte Croix Orléans
Château de Chaumont | fotografie
Château de Chaumont
Château de Chambord | fotografie
Château de Chambord
Château de Gien | fotografie
Château de Gien
La Tour Eiffel | fotografie
La Tour Eiffel
La Tour Eiffel | fotografie
La Tour Eiffel

Vložit na facebook Vložit na twitter Záložka na Delicious

RSS zdroj RSS zdroj